Alle barn fortjener Ă„ mĂžte livet med optimisme og iver.

​​Er du bare en normal forelder, med et normalt barn, som vil ha noen raske tips for en enklere hverdag? Klikk pĂ„ knappen under.

Men hvis du kjenner pÄ at noe dypere er galt
 hvis du har et barn som strever og ikke passer inn
 sÄ les videre. For barn som speiler smerte trenger mer enn gode intensjoner.

De trenger hele deg.

Klikk herđŸ‘ˆđŸ»

FĂ„ hjelp til barns smertespeilende atferd

​​Mitt navn er Vegard Eines. Jeg er kjent som Pedledern, og jeg jobber tett med foreldre og fagfolk som opplever at barna de er glade i, speiler smerte gjennom atferden sin —  "smertespeiling".

 Min historie

 

I 2014 satt jeg foran min fĂžrste praksislĂŠrer i barnehagen og lĂžy henne rett i trynet. Jeg var en fortapt sjel som hadde forvirret meg inn pĂ„ barnehagelĂŠrerstudiet ved UiT fordi jeg ikke hadde det som krevdes for Ă„ fĂžlge mine ekte "drĂžmmer". Hun hadde spurt meg, “Er du sikker pĂ„ at du vil bli pedagog?”, med lysende tvil i Ăžynene. Jeg sa “ja”.

I dag stÄr jeg her som en av landets mest omtalte pedagoger.

Men nĂ„ har jeg ikke lenger en vanlig jobb i barnehage — jeg har et stĂžrre kall. Jeg har nemlig selv vĂŠrt et av de smertespeilende barna. Et barn som straffet seg selv i det stille. Eller som raste mot de som prĂžvde Ă„ komme nĂŠr. Et barn som fĂžlte seg uĂžnsket – og derfor trakk seg ut av verden.

Kanskje du ogsÄ gjorde det. Kanskje du ser det i barnet ditt nÄ.

Derfor vil jeg fortelle deg at det er en ting jeg vil mer enn alt annet: Å se ditt smertespeilende barn blomstre. Å se det ha det bra med seg selv. Å se det mþte verden med optimisme og iver.

For jeg vet at det er mulig.

Og jeg vet hvordan.

Problemet


Men i dag – nĂ„r et barn strever, hĂžrer vi voksne oss selv si: «Det er bare sĂ„nn hen er.»

Vi sier det fordi vi ikke vet hva annet vi skal si. Men det er en lĂžgn. Og den koster.

Barnehagen. Skolen. BUP. PPT. Spesielt mange foreldre. De aner ikke hvordan de skal mĂžte det smertespeilende barnet. Og det – mer enn noe annet – er og kommer til Ă„ vĂŠre kilden til alle vĂ„re problemer. Som samfunn og foresatte.

Det smertespeilende barnet som...

đŸ’„ SlĂ„r og sparker fordi det ikke tĂžr vĂŠre sĂ„rbar lenger

đŸšȘ Stenger seg inne fordi det forventer at ingen kommer og banker pĂ„

🎭 Smiler og nikker mens det sakte men sikkert slutter Ă„ eksistere

De som har kunnskapen – mangler tid og trygghet. De som har tiden – mangler innsikt og forstĂ„else. De som har makten – vet ikke engang at barnet trenger hjelp.

Og de som ser
 De stĂ„r ofte alene. 

Men jeg ser. Og jeg har laget en vei for deg som ogsĂ„ vil se – og handle.

Visjonen

 

Jeg ser for meg en verden der barn vokser opp livsmyndige. Ikke “veloppdragne”. Ikke avhengige. Ikke i konstant kamp med voksne. Men levende. Klare. Selvstendige. Modige. Lykkelige.

Ikke perfekt, men ekte. Med relasjoner bygget pĂ„ tillit — ikke kontroll. PĂ„ kontakt — ikke kommandoer.

I en livsmyndig verden


💙 fĂ„r barn kjenne pĂ„ seg selv fĂžr verden bestemmer hvem de skal vĂŠre

đŸ„° voksne leder med varme og visjon, ikke med frykt og skam

đŸȘž vi forstĂ„r at smerte ikke er et problem, men et speil

đŸ’„ vi hjelper barn Ă„ eie sin indre kraft, ikke undertrykke den

Men det begynner ikke med systemet. Det begynner ikke med politikken. Det begynner med én voksen.

Én som tĂžr Ă„ se. Én som tĂžr Ă„ handle. Én som velger Ă„ bli livsmyndig – for Ă„ gjĂžre barnet sitt det samme.

Jeg vet ikke om vi kan endre alt over natten. Men jeg vet vi kan endre noe. Det "noe" kan vĂŠre alt for barnet ditt.

Og pÄ sikt... er det alt for oss andre ogsÄ.

Ditt kall til ansvar?


Hvis du har den samme indre driven som meg, sÄ vet jeg at du kan oppnÄ den samme evnen til Ä vÊre "zen med barn" som jeg har.

Men selv uten – hvis du lĂŠrer bare 5% av det jeg kan — sĂ„ vil du forstĂ„, lede og elske barn pĂ„ et nivĂ„ de 99.9% av folk aldri nĂ„r.

Og barna vil kjenne det. De vil merke forskjellen. Og en dag – pĂ„ sitt eget sprĂ„k – vil de takke deg for det.

Jeg har lyktes med alle slags barn. Utagerende. Innagerende. Passive. Obsessive. Barn som sparket, spyttet, lĂžp vekk, eller forsvant inn i seg selv.

Jeg har vÊrt i over 50 barnehager og barnevernsinstitusjoner, og jeg har fÄtt det til der andre ga opp.

Ikke fordi jeg er spesiell. Men fordi jeg lĂŠrte hvordan. Og nĂ„ lĂŠrer jeg det videre – til voksne som deg.

Kanskje jeg ble drevet av min egen obsessive smertespeiling. Kanskje jeg fortsatt er det. Men jeg vet Ă©n ting: Med de smertespeilende barna er suksess vĂ„rt eneste jĂŠvla alternativ — og med stor makt kommer stort ansvar.

For hvis ikke vi hjelper dem
 Blir de stÄende alene.

I en grusom gjĂžrme av usynlighet, selvhat, frustrasjon og fortvilelse. En indre sump hvor alt stagnerer. Ingen fremdrift. Ingen mening. Bare kaos.

Og det starter med deg. Din vilje. Ditt blikk. Din evne til Ă„ vĂŠre noe mer enn “bare en foresatt”.

En livsmynder.

Bli en livsmynder med Pedledern

Ta i bruk ressursene som er relevante for deg her og nÄ

Oppskrifta pÄ barn som hÞrer etter


Et praktisk kurs utviklet for barn som strever i overganger – nĂ„ tilgjengelig for alle foreldre og fagfolk som vil ha mer samarbeid og mindre kamp i hverdagen.

Ta kurset

Mine kjérneverdier — dette er drivkraften min

Verdier handler ikke om hva jeg gjĂžr, men hvorfor jeg gjĂžr det. Det er ikke midlene — det er mĂ„lene. Verdiene er ikke til for Ă„ fĂ„ bĂ„ten til Ă„ gĂ„ raskere, de er selve destinasjonen vi seiler mot. De er grunnlaget for alt annet.

Barnas beste

MĂ„let er ikke at barn skal oppfĂžre seg — men at de skal fĂ„ det beste livet de kan. Et liv der de trives, mestrer utfordringer, og har kontakt med seg selv og andre.

Et liv med frihet, glede og mening — pĂ„ sine premisser. Barn er verdifulle i kraft av sin eksistens — de trenger ikke Ă„ prestere, bevise eller tilpasse seg for Ă„ fortjene kjĂŠrlighet, trygghet og respekt.

Men de er ogsĂ„ det mest verdifulle vi har som samfunn — for fremtiden formes ikke av politikk eller Ăžkonomi, men av hvem barna vĂ„re blir.


Livsmyndighet

Jeg vil se en verden med mindre smertespeiling.

En verden der de fleste har hĂžy selvtillit, og evnen til Ă„ ta ansvar og agens over sine egne liv, og sine egne Ăžnsker. Samtidig som de har hĂžy selvfĂžlelse, og har det godt med seg selv fordi de vet at de er verdifulle.

Mennesker som ikke lar seg knekke, og som heller ikke trenger Ă„ knekke andre.

Et samfunn av livsmyndige individer er et samfunn som tÄler sannhet, og evner forandring.



Vitenskaping

Kunnskap er det eneste som stĂ„r mellom verden slik den er — og verden slik den kunne vĂŠrt.

NĂ„r problemer vedvarer, er det ikke fordi de er ulĂžselige — men fordi vi enda ikke vet hvordan vi skal lĂžse dem.

Derfor verdsetter jeg vitenskaping som en livsnÞdvendighet. Det er gjennom nye innsikter at vi kan lÞse de store problemene i verden. Men ogsÄ de smÄ, nÊre: barnets utbrudd, relasjonens sammenbrudd, fÞlelsen av Ä stÄ fast.

Å skape kunnskap er Ă„ Ă„pne en dĂžr til en bedre virkelighet — Ă©n gang for Ă©n. Og vi trenger flere til Ă„ skape den.

Mine prinsipper — dette er min mĂ„te Ă„ tenke pĂ„

Prinsipper er som linjalen du bruker for Ă„ tegne en rett strek. De er ikke regler — de er rettesnorer. De hjelper deg Ă„ navigere, ogsĂ„ nĂ„r du stĂ„r i kaos, motstand eller usikkerhet. Prinsippene mine gir form til bĂ„de vurderingene og handlingene mine — og de former arbeidet mitt med barn og voksne.

Radikal medfĂžlelse

Jeg prĂžver aldri Ă„ fĂ„ barn til Ă„ oppfĂžre seg — jeg prĂžver Ă„ forstĂ„ hvorfor de oppfĂžrer seg som de gjĂžr. ForstĂ„else kommer alltid fĂžr forandring.

Ansvarsfull autoritet

Jeg tar ansvar for situasjonen, selv nÄr det ikke er min feil. For jeg vet at barn trenger voksne som leder, ikke bare reagerer.

Fornuft fĂžr fĂžlelser

Jeg stoler pÄ at det finnes bedre lÞsninger enn det impulsen foreslÄr. Selv i stormen prÞver jeg Ä tenke klart.

Relasjon fĂžr korreksjon

Jeg vet at barn lytter best til voksne de fĂžler seg trygge med. Jeg bygger relasjonen fĂžrst — sĂ„ viser jeg veien.

Tilpasning fremfor rigiditet

Jeg tilpasser meg barnet foran meg, i stedet for Ä fÞlge rigide regler. Hvert barn er forskjellig. Derfor mÄ tilnÊrmingen ogsÄ vÊre det.

Mitt pedagogiske grunnsyn — premissene jeg stĂ„r pĂ„

Jeg baserer meg pĂ„ et pedagogisk og menneskelig grunnsyn som bestĂ„r av noen fĂ„, men sterke antakelser. Jeg har prĂžvd Ă„ motbevise dem — men alt peker pĂ„ at de fortsatt stemmer.

Barnets byrde

Barn gjÞr sÄ godt de kan med det de har. Bak enhver atferd ligger en logisk indre sammenheng. OppfÞrselen gir mening nÄr du ser den fra barnets virkelighetsfilter.

Voksnes vekst

Voksne gjĂžr sĂ„ godt de kan med det de vet. NĂ„r vi vet bedre, gjĂžr vi ofte bedre. Derfor er det aldri for sent Ă„ lĂŠre — og aldri for nyttelĂžst Ă„ prĂžve. 

 

Lykke er livsmyndighet

Mennesker har det bra nÄr de definerer sin egen verdi, og er i stand til Ä lÞse sine egne problemer. Ingen fÞlelse varer evig, men evnen til Ä ta eierskap og ansvar gir et stabilt fundament for lykke og mening.

Problemer er lĂžsbare

Problemer er og vil for alltid vÊre en uunngÄelig del av livet. Men alt som ikke bryter med fysikkens lover er mulig gitt riktig kunnskap.


Virkelighetsarkitekter

Vi skaper vÄr egen virkelighet (og fremtid). Gjennom handling, tolkning og gjentakelse graver vi stier i landskapet av hvem vi er. Det du gjÞr i dag, former hvem du blir i morgen.

Min metodikk — slik gjþr jeg det i praksis

Metoden min er ikke én fast oppskrift, men et system av modulÊre strategier og forstÄelser du kan lÊrer Ä bruke. Det er hÄndverk. Og nÄr du lÊrer det, kan du bruke det i alle relasjoner du er en del av..

Kontekst-kontroll

Jeg lĂŠrer deg Ă„ ta styring over det som skjer fĂžr problemet skjer. Vi jobber aktivt med Ă„ endre virkelighetsfilter, slik at du fĂ„r en mer gunstig opplevelse av dine utfordrende situasjoner. Dette betyr at du opplever mindre frustrasjon, irritasjon, angst og fortvilelse i samspill med barna. NĂ„r du endrer opplevelsen din, endrer du ogsĂ„ responsen din — og dermed barnets.

Autentisk relasjonsbygging

En relasjon fungerer bare hvis begge parter opplever den som verdifull. Barn trenger Ă„ fĂžle seg valgt — ikke bare hĂ„ndtert. Du lĂŠrer Ă„ bygge relasjoner som tĂ„ler motstand, og som styrker barnets positive opplevelse av seg selv.




Fornuftig ledelse

Ledelse handler ikke om Ă„ bestemme hva barnet skal gjĂžre. Ledelse handler om Ă„ inspirere barnet til Ă„ gjĂžre det som er riktig i en gitt situasjon. Du lĂŠrer Ă„ vĂŠre stĂždig uten Ă„ vĂŠre streng, og tydelig uten Ă„ bli rigid. Fornuftig ledelse fĂžles trygt — bĂ„de for deg og barnet.
 


Taktisk trĂžst

TrĂžst er Ă„ bidra til Ă„ endre hvordan barnet opplever vanskelige situasjoner. TrĂžst er ikke bare gode klemmer. God trĂžst er Ă„ taktisk og grasiĂžst utfordre barnets opplevde sannhet, slik at situasjonen ikke oppleves som et problem neste gang — men som en mulighet til mestring. Du lĂŠrer hvordan du mĂžter barnets smerte uten Ă„ dyrke den.

God pedagogikk

Dette handler om hvordan vi lĂŠrer barn livets viktige sannheter pĂ„ en mĂ„te som sitter. Du lĂŠrer Ă„ gjĂžre lĂŠring emosjonelt meningsfull og logisk hĂ„ndgripelig. Ikke bare snakk — men innsikt som merkes i kroppen og bĂŠrer frukter over tid.




Min mĂ„lestokk  — hvordan vi vet at vi er pĂ„ riktig kurs

Det som er riktig Ă„ gjĂžre, defineres ikke av hva som fĂžles godt, hĂžres riktig ut eller er vanlig praksis — men av hva som faktisk skaper Ăžnsket effekt. MĂ„let mitt er ikke Ă„ lĂŠre deg Ă©n metode. MĂ„let er Ă„ gi deg verktĂžy til Ă„ vurdere om det du gjĂžr, faktisk virker. Vi ser pĂ„ fem enkle kriterier:

1. Det funker

Barnet gjþr mer av det du þnsker — og mindre av det du tidligere slet med. Det er tydelig fremgang i hverdagen.

2. Barnets integritet bevares

Barnets integritet bevares
Barnet fĂžler seg sett, hĂžrt og verdsatt. Det fĂ„r vĂŠre seg selv — ogsĂ„ nĂ„r det er vanskelig. Du ser mindre motstand og mer Ă„penhet. 

3. Relasjonen blir sterkere

Dere samarbeider lettere. Det blir fÊrre kamper, mer kontakt, og et tydeligere «vi» i samspillet.


4. Du fĂžler deg roligere og tryggere

Du opplever mindre stress og tvil i mþte med utfordringer. Du vet hva du skal gjþre — og hvorfor.

5. Du oppdager det som egentlig betyr noe

NĂ„r de daglige kampene stilner, blir det lettere Ă„ se hva barnet egentlig trenger. Det handler ikke lenger bare om Ă„ fĂ„ hverdagen til Ă„ fungere — men om Ă„ skape et liv dere virkelig vil ha. 

Ting du kanskje lurer pÄ